thrm

Straight outta Agga!

woensdag, januari 03, 2007

Albums van het Jaar: Nummer 2

J Dilla - Donuts
Alhoewel J Dilla's album het net niet tot de nummer 1 positie geschopt heeft in mijn lijst, was 2006 absoluut het jaar van Dilla, zowel positief als negatief. Op veelste jonge leeftijd overleed Jay Dee/J Dilla op 10 februari aan een zeldzame ziekte, net een week na het verschijnen van Donuts. Ik moet eerlijk toegeven dat ik voor zijn dood nog niet doorhad wat hij voor de hiphopwereld betekende, maar nadat ik erachter kwam voor welke muziek hij verantwoordelijk is geweest en hoe goed Donuts is, weet ik hoe een groot verlies dit is geweest voor de hiphopwereld. Hij heeft een waslijst aan hiphopklassiekers achter zijn naam staan en ook op Donuts liet hij zien dat hij in de bloei van zijn carriere zat. 31 geniale nummers volgen elkaar op, waar vocaal alleen van voice-samples gebruikt wordt gemaakt. Zoals gezegd zijn de instrumentals stuk voor stuk briljant en sommige nummers hebben hier dan ook uren op repeat gestaan. Enkele instrumentals verschenen later op albums van andere artiesten (Ghostface & The Roots). In 2006 verscheen ook nog een ander album van J. Dilla genaamd The Shining. Hierop zijn op de meeste tracks wel vocalen te horen en The Shining is ook zeker een aanrader, maar hij kan niet tippen aan Donuts.

Beste nummers: Workinonit, Time (Donut of the Heart), Bye., etc. etc.

3 Comments:

  • At 12:25 p.m., Anonymous Anoniem said…

    wablief?? niet op 1 van dit jaar??
    ik zit nog steeds te twijfelen op welke positie dit album moet komen, want hij is gewoon achterlijk dopste!!

     
  • At 11:53 p.m., Anonymous Anoniem said…

    OFNOT!! DEZE is gewoon gruwlijk!

     
  • At 3:51 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Dit album doet et um zwaar! Twintig centimeter toen ik em luisterde ouwe, ik zweer het je, twintig centimeter!

     

Een reactie posten

<< Home